„O co chodzi w malarstwie Czapskiego?”

Kordegarda, Czapski
Kordegarda, Czapski

Patrzę na obrazy Czapskiego i widzę kolory, potem kompozycję, w końcu szukam treści – są to zwykle fragmenty codzienności, martwa natura, ulotne chwile, banalne?

To lubię właśnie: pozorną niedbałość formy, nawet grubą krechę, ogólne wrażenie kolorystyczne.

Józef Czapski, (1896-1993), polski malarz, grafik i pisarz. Po studiach na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych wyjechał do Paryża wraz z grupą byłych studentów tworzących pod kierunkiem Józefa Pankiewicza. Przebywał tam w latach 1927- 1931, wraz z m.in. Janem Cybisem i Piotrem Potworowskim tworzył grupę kapisów (kolorystów).

Kapiści to skrót od K.P. – Komitetu Paryskiego – zrzeszenia grupy  malarzy – studentów z  krakowskiej ASP.

„O co chodzi w malarstwie Czapskiego? (Jeleński dokuczał mu, że nie mówi o tym szczerze). Pytany wprost, Czapski odpowiadał, że nie chodzi o nic. Niemniej jednak myśli emanujące z cyklu Femme Forte nie wydają się tylko owocem mieszania barw i wyborów kompozycyjnych, sumą „elementów plastycznych.” Czapski wielokrotnie zapewnia, że jego obrazy powstają pod wpływem bodźca wzrokowego, a nie planu czy kalkulacji, ale bezgłowe postaci w Lampie i umywalce oraz Schodach dowodzą, że w swoim rozumieniu, czego obraz potrzebuje, a co w nim jest zbyteczne, wykracza daleko poza emocjonalną reakcję na wizję.”

Cytat pochodzi z pierwszej wydanej w języku angielskim i przetłumaczonej na język polski, obszernej biografii malarza napisanej przez innego malarza i pisarza Erica Karpeles „Prawie Nic, Józef Czapski, Biografia malarza” wyd. Nor sur Blanc, 2019, przekład Marek Fedyszak.

Warto wspomnieć, że w czasie II wojny światowej przebywał w niewoli sowieckiej, był też żołnierzem Armii Andersa – z tego okresu pochodzą „obrazy przeszłości” zapisane przez niego we „Wspomnieniach starobielskich” i „Na nieludzkiej ziemi”. Ze wspomnianej biografii Czapskiego pochodzi też ten cytat o starobielskim czasie:

„Staraliśmy się narzucić sobie rodzaj rygoru intelektualnego, który miał nam pomóc przezwyciężyć zniechęcenie i ból, ratować się od rdzewienia umysłowego spowodowanego bezczynnością. Niektórzy z nas zaczęli urządzać odczyty na różne tematy  – z dziedziny wojskowości, historii i literatury. Nasi nadzorcy uważali je za działalność kontrrewolucyjną i część mówców została natychmiast wywieziona nie wiadomo dokąd66.”

Czapski pisał też książki i eseje o sztuce i malarstwie, m.in. o Józefie Pankiewiczu czy Cézanne’ie.

Czy obrazy mogą istnieć niezależnie od historii ich malarza? Czym są wazon, lampa, czerwone skarpetki?

W warszawskiej Kordegardzie wystawa: „Józef Czapski. Dzieła z kolekcji prywatnej„. Kuratorki wystawy: Elżbieta Skoczek, Katarzyna Haber. 28 kwietnia – 5 czerwca 2022

Nie ma co gadać, lepiej p-a-t-r-z-e-ć.

Cytaty:

Eric Karpeles „Prawie Nic, Józef Czapski, Biografia malarza” wyd. Nor sur Blanc, 2019, przekład Marek Fedyszak.

Kordegarda
Kordegarda
Exposition jeune Żółta wystawa
Exposition jeune Żółta wystawa, 1974, kolekcja prywatna

Dodaj komentarz